Ikona BIP

Zbiorcza informacja o petycjach rozpatrzonych w 2023 roku

14.05.2024

Zbiorcza informacja o petycjach rozpatrzonych w 2023 roku

Zgodnie z art. 14 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. z 2018 r. poz. 870), dotyczącym corocznego przedstawiania zbiorczej informacji o petycjach rozpatrzonych w roku poprzednim, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów informuje, że Prezes Urzędu w 2023 r. rozpatrzył petycje, zgodnie z poniższym zestawieniem.

Petycje rozpatrzone w 2023 roku

Nr petycjiData wpływuPrzedmiot petycjiSposób załatwienia – stanowisko Prezesa UrzęduTermin załatwienia
35.03.01.2023 r.

            

Dotyczy zmiany w zakresie przepisów dotyczących funkcjonowania pozasądowego systemu rozwiązywania sporów konsumenckich, polegających na wprowadzeniu obligatoryjnej zgody przedsiębiorcy na rozstrzygnięcie sporu z konsumentem przez stały sąd polubowny.

System pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich wprowadzony w państwach członkowskich Unii Europejskiej opiera się na zasadzie dobrowolności, zgodnie z którą, postępowania powinny być dla stron dobrowolne i nie powinny zamykać drogi sądowej.

Przyjęcie postulowanych propozycji mogłoby pozbawiać przedsiębiorców prawa podstawowego, którym jest konstytucyjne prawo do sądu.

30.03.2023 r.
36.03.01.2023 r.Dotyczy zmiany w zakresie określenia terminu odpowiedzi na złożone przez konsumenta odwołanie od decyzji reklamacyjnej przedsiębiorcy, tak aby termin ten wynosił 7 lub 14 dni.Obecne regulacje w zakresie ustosunkowania się przedsiębiorcy do roszczeń konsumenta, w wystarczający sposób mobilizują przedsiębiorców do udzielenia odpowiedzi w zakreślonym przez przepisy terminie. Przedsiębiorca, który nie odniesie się do reklamacji konsumenta, będzie ponosił negatywne konsekwencję w postaci przyjęcia, że uznał reklamację za uzasadnioną.30.03.2023 r.
37.02.02.2023 r.Dotyczy zmiany w zakresie określenia terminu odpowiedzi na złożone przez konsumenta odwołanie od decyzji reklamacyjnej przedsiębiorcy, tak aby termin ten wynosił 7 dni.

Obecne regulacje w zakresie ustosunkowania się przedsiębiorcy do roszczeń konsumenta, w wystarczający sposób mobilizują przedsiębiorców do udzielenia odpowiedzi w zakreślonym przez przepisy terminie.

Przedsiębiorca, który nie odniesie się do reklamacji konsumenta, będzie ponosił negatywne konsekwencję w postaci przyjęcia, że uznał reklamację za uzasadnioną.

30.03.2023 r.

 

Łącznie w 2023 r. do UOKiK wpłynęło 6 pism – petycji, z czego:

  • 3 rozpatrzono jako petycje;
  • 3 zostały przekazane zgodnie z właściwością do innego organu.

Petycje, które zostały rozpatrzone w 2023 r. są oznaczone numerami od 34 (wpływ w 2022 r.) do 37.

Petycje wraz z informacjami o sposobie ich rozpatrzenia są dostępne na stronie internetowej Urzędu: Strona główna > BIP > Urząd > Petycje.