Zbiorcza informacja o petycjach rozpatrzonych w 2024 roku
Zbiorcza informacja o petycjach rozpatrzonych w 2024 roku
Zgodnie z art. 14 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. z 2018 r. poz. 870; dalej: „ustawa o petycjach), dotyczącym corocznego przedstawiania zbiorczej informacji o petycjach rozpatrzonych w roku poprzednim, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów informuje, że Prezes Urzędu w 2024 r. rozpatrzył petycje, zgodnie z poniższym zestawieniem.
Petycje rozpatrzone w 2024 roku
Nr petycji | Data wpływu | Przedmiot petycji | Sposób załatwienia – stanowisko Prezesa Urzędu | Termin załatwienia |
---|---|---|---|---|
39. | 19.02.2024 r. | Dotyczy zmiany ustawy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich (ADR). | Podstawową zasadą postępowań ADR jest ich dobrowolny charakter. Przedsiębiorcy przysługuje zarówno prawo odmowy udziału w takim postępowaniu, jak i prawo odmowy wyrażenia zgody na wypracowane rozwiązanie sporu. Wprowadzenie obligatoryjnego udziału przedsiębiorcy w postępowaniu ADR stałoby w sprzeczności z opisaną zasadą dobrowolności oraz kłóciłoby się z podstawowymi założeniami tego postępowania. Postulat objęcia przedsiębiorców obowiązkiem udziału w postępowaniu ADR należy w obecnym stanie prawnym ocenić negatywnie. | 29.02.2024 r. |
40. | 02.05.2024 r. | Dotyczy informacji i interwencji w przedmiocie przepisów konsumenckich dotyczących napraw towarów. | Obecnie dobiegają końca trwające prace nad unijną dyrektywą w sprawie wspólnych zasad promujących naprawę towarów. Dyrektywa ta ustanawia wspólne przepisy promujące naprawę towarów, które mają przyczynić się do prawidłowego funkcjonowania rynku wewnętrznego przy jednoczesnym zapewnieniu wysokiego poziomu ochrony konsumentów i środowiska. Nowa regulacja niewątpliwie przyczyni się do kwestii poprawy praw konsumentów w zakresie napraw, o której wspomniano w petycji. | 29.05.2024 r. |
41. | 24.04.2024 r. | Dotyczy wprowadzenia zakazu umieszczania wizerunku postaci z bajek na opakowaniach produktów spożywczych. | Wprowadzenie takiego zakazu mogłoby zostać uznane przez TSUE za sprzeczne z przepisami dyrektywy 2005/29/WE, która określa m.in. jednolite dla wszystkich państw członkowskich UE zakazy dot. komunikacji marketingowej. Jednocześnie petycja przekazana została także do Ministerstwa Zdrowia, celem przeanalizowania przedmiotowego postulatu w kontekście przepisów pozostających we właściwości tego resortu. | 17.06.2024 r. |
42. | 11.06.2024 r. | Dotyczy informacji i interwencji w przedmiocie przepisów konsumenckich dotyczących napraw i serwisu towarów. | Analogiczna petycja co petycja nr 40. Poinformowanie o treści art. 12 ust. 1 ustawy o petycjach o pozostawieniu petycji bez rozpatrzenia. Podtrzymanie wyjaśnień w petycji nr 40. | 04.07.2024 r. |
Łącznie w 2024 r. do UOKiK wpłynęło 21 pism – petycji, z czego:
- 4 rozpatrzono jako petycje (w tym petycję nr 41 przekazano również do innego organu,
a petycję nr 42, która miała ten sam charakter i obejmowała ten sam zakres przedmiotowy
co petycja nr 40, przekazano informację, że petycję pozostawia się bez rozpoznania); - 15 zostało przekazanych zgodnie z właściwością do innego organu;
- 2 pozostawione bez rozpoznania, (w jednej petycji Prezes UOKiK podany jako „do
wiadomości”, a w drugiej petycji brak podpisu oraz innych informacji wymaganych treścią
art. 4 ust. 2 ustawy o petycjach).
Petycje, które zostały rozpatrzone w 2024 r. są oznaczone numerami od 39 do 42.
Petycje wraz z informacjami o sposobie ich rozpatrzenia są dostępne na stronie internetowej Urzędu:
Strona główna > BIP > Urząd > Petycje.