Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Warszawa: Europejska Agencja Reklamowa
< poprzedni | następny > 31.10.2012
Wyłączenie odpowiedzialności za odwołanie, zmianę godziny oraz programu koncertu – to niektóre z zakwestionowanych przez Prezes UOKiK postanowień stosowanych przez Europejską Agencję Reklamową. Przedsiębiorca zobowiązał się do ich zmiany
Europejska Agencja Reklamowa organizuje trasy koncertowe, wystawy oraz imprezy targowe. W związku ze skargami zgłaszanymi do UOKiK Urząd przeprowadził analizę wzorców umów stosowanych przez przedsiębiorcę. Wątpliwości Urzędu wzbudził stosowany przez Agencję regulamin określający m.in. warunki sprzedaży biletów wstępu na imprezy. W maju 2012 Prezes UOKiK wszczęła postępowanie przeciwko przedsiębiorcy.
W jego trakcie stwierdzono, że w regulaminie Europejskiej Agencji Reklamowej stosowane były postanowienia wpisane do rejestru klauzul niedozwolonych. Zgodnie z jednym z nich przedsiębiorca mógł bez powiadomienia oraz zwrotu pieniędzy np. odwołać lub zmienić godzinę czy program koncertu. Zgodnie z prawem przedsiębiorca nie może dowolnie zmieniać warunków umowy ani wyłączyć swojej odpowiedzialności za jej złe wykonanie. W przypadku odwołania lub istotnych zmian w programie imprezy konsumentowi przysługuje prawo do zwrotu pieniędzy za niewykorzystany bilet oraz odszkodowania.
W innych z kwestionowanych postanowień przedsiębiorca zastrzegł, że wyłącznie w sytuacji odwołania przez niego imprezy konsument ma możliwość zamiany lub zwrotu biletu. Jednocześnie nie dał takiej możliwości konsumentowi w przypadku, gdy to on rezygnuje z udziału w imprezie. Zdaniem Urzędu, takie postanowienie prowadzi do zachwiania równowagi kontaktowej stron umowy, stawiając organizatora imprezy w pozycji uprzywilejowanej. W wypadku bowiem rezygnacji konsumenta z udziału w imprezie organizator jest zobowiązany do zwrotu kwoty jaką zaoszczędził z związku z tym, że umowa nie została zrealizowana.
Dodatkowo w regulaminie znalazły się klauzule ograniczające odpowiedzialność Europejskiej Agencji Reklamowej za wypadki, utratę zdrowia oraz uszkodzenia słuchu podczas organizowanych przez nią imprez. Zdaniem Urzędu organizator jest odpowiedzialny za szkody na osobie powstałe przez to, że nie zapewnił on odpowiedniego bezpieczeństwa, sprzętu, pomieszczenia itp. Przedsiębiorca nie może swojej odpowiedzialności wyłączyć ani ograniczyć w drodze umowy.
Zgodnie z prawem postanowienia uznane przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów za niedozwolone są wpisane do rejestru rejestru klauzul niedozwolonych prowadzonego przez Prezes UOKIK. Od tego momentu ich stosowanie w obrocie jest zabronione i nie wiążą one konsumenta z mocy prawa.
Urząd przypomina, że bezpłatne porady udzielane są przez miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów, a także pod numerem infolinii 0 800 007 707. Z bezpłatnej pomocy ekspertów można skorzystać także wysyłając pytania na adres porady@dlakonsumentow.pl, który obsługuje Stowarzyszenie Konsumentów Polskich oraz w oddziałach Federacji Konsumentów.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Delegatura UOKiK w Warszawie
Tel. 22 55 60 107
E-mail: warszawa@uokik.gov.pl
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 827 28 92, 55 60 314
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, bilety, imprezy, zakupy, regulamin, niedozwolone klauzule, delegatury, Warszawa
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (132,5 KB, doc, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie