Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Struktura i kontakt > Departamenty

Departamenty

    Drukuj pytanie
  1. Rozwiń odpowiedź Biuro Prezesa

    Dyrektor
    Joanna Domańska

    Dane kontaktowe:
    tel. 22 55 60 387
    faks 22 826 11 86
    [SCODE]YnBAdW9raWsuZ292LnBs[ECODE]

    Biuro Prezesa realizuje zadania zlecone przez Kierownictwo Urzędu, koordynuje proces kontroli zarządczej, a także prowadzi projekty horyzontalne w UOKiK. Biuro Prezesa zarządza też Punktem kontaktowym ds. pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich.

  2. Drukuj pytanie
  3. Rozwiń odpowiedź Biuro Kadr, Szkolenia i Organizacji

    Dyrektor
    Emilia Sobczak-Sitarska

    Zastępca Dyrektora
    Sebastian Kaczmarczyk

    Dane kontaktowe:
    tel. 22 55 60 129, 22 827 67 27
    faks 22 827 08 43
    [SCODE]YmtzaW9AdW9raWsuZ292LnBs[ECODE]

    Biuro Kadr, Szkolenia i Organizacji jest odpowiedzialne za prowadzenie spraw dotyczących realizacji ustawowych kompetencji Dyrektora Generalnego UOKiK, w tym w szczególności: analizowanie, opiniowanie i monitorowanie rozwiązań prawnych i organizacyjnych, wpływających na funkcjonowanie Urzędu, opracowywanie założeń polityki kadrowej, w tym programu zarządzania zasobami ludzkimi w Urzędzie, prowadzenie naboru na wolne stanowiska w korpusie służby cywilnej i bieżącą obsługę kadrową członków korpusu służby cywilnej oraz innych pracowników Urzędu.

    Biuro odpowiada za szkolenia i rozwój zawodowy członków korpusu służby cywilnej oraz innych pracowników UOKiK, jak również realizuje czynności z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej.

    Do zakresu zadań Biura należy ponadto wykonywanie kontroli wewnętrznej w komórkach organizacyjnych UOKiK oraz jednostkach objętych budżetem UOKiK, obsługa Komisji Dyscyplinarnej, Pracowniczej Kasy Zapomogowo-Pożyczkowej oraz Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

     

  4. Drukuj pytanie
  5. Rozwiń odpowiedź Biuro Finansowe

    Dyrektor
    Anna Pawłowska

    Zastępca Dyrektora
    Anna Ekert-Tyszewicz

    Dane kontaktowe:
    tel. 22 55 60 355, 22 826 10 34
    faks 22 826 91 69
    [SCODE]YmZAdW9raWsuZ292LnBs[ECODE]

    Biuro Finansowe odpowiada za planowanie i realizację budżetu UOKiK, prowadzenie zamówień publicznych, obsługę księgową, prowadzenie rejestru kar pieniężnych oraz obsługę wyjazdów zagranicznych i krajowych.

  6. Drukuj pytanie
  7. Rozwiń odpowiedź Biuro Administracyjne

    Dyrektor
    Roman Michalski

    Dane kontaktowe:
    [SCODE]YmFAdW9raWsuZ292LnBs[ECODE]
    tel. 22 55 60 588

    Biuro Administracyjne odpowiada za obsługę administracyjno-logistyczną Urzędu, gospodarowanie mieniem Urzędu, prowadzenie kancelarii ogólnej, biblioteki fachowej oraz archiwum zakładowego Urzędu, a także wykonywanie zadań z zakresu zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, w tym ochrony przeciwpożarowej.

  8. Drukuj pytanie
  9. Rozwiń odpowiedź Biuro Współpracy Międzynarodowej

    Dyrektor
    Martyna Derszniak-Noirjean

    Dane kontaktowe:
    tel. 22 55 60 504
    [SCODE]YndtQHVva2lrLmdvdi5wbA==[ECODE]

    Biuro Współpracy Międzynarodowej (BWM) pełni kluczową rolę w działaniach podejmowanych przez Urząd w strukturach europejskich oraz poza nimi, na szerszych forach międzynarodowych.

    Zespół wspiera kierownictwo Urzędu w komunikacji z Komisją Europejską (głównie DG Comp i DG Just), koordynuje współpracę w unijnych strukturach z obszaru konkurencji (ECN – Europejska Sieć Konkurencji) oraz ochrony konsumentów (CPN - Consumer Policy Network), jednocześnie pozostając w kontakcie z organami odpowiedzialnymi za egzekwowanie przepisów prawa ochrony konsumentów (CPC – Consumer Protection Cooperation).

    Poza Unią Europejską, Biuro angażuje się w prace w ramach Międzynarodowej Sieci Konkurencji (International Competition Network), organizacji konsumenckiej ICPEN (International Consumer Protection and Enforcement Network) oraz najbardziej rozpoznawalnej OECD (Organisation for Economic Cooperation and Development), zarówno w ramach Komitetu Konkurencji jak i Komitetu ds. Polityki Konsumenckiej.

    BWM pełni funkcję koordynatora w procesie legislacyjnym w związku ze współpracą międzynarodową (przygotowywanie  i monitorowanie stanowisk odnośnie projektów aktów prawnych i innych rządowych dokumentów). Zespół wspiera Prezesa UOKiK w jego aktywności zagranicznej, przygotowując delegacje, wizyty oraz konferencje o międzynarodowym wydźwięku.

  10. Drukuj pytanie
  11. Rozwiń odpowiedź Biuro Informatyki i Ochrony

    Dyrektor
    Andrzej Gruszka

    Zastępca Dyrektora
    Józef Wacnik

    Dane kontaktowe:
    tel. 22 55 60 261
    [SCODE]YmlvQHVva2lrLmdvdi5wbA==[ECODE]

    Biuro Informatyki i Ochrony jest odpowiedzialne za planowanie i realizację zadań związanych z utrzymaniem i rozwojem systemów informatycznych Urzędu oraz zapewnieniem ochrony nieruchomości.

  12. Drukuj pytanie
  13. Rozwiń odpowiedź Departament Komunikacji

    Dyrektor
    Małgorzata Cieloch / Rzecznik Prasowy

    Dane kontaktowe:
    tel. 22 55 60 246
    [SCODE]Yml1cm9wcmFzb3dlQHVva2lrLmdvdi5wbA==[ECODE]

    Departament Komunikacji realizuje zadania związane z działalnością informacyjną i edukacyjną UOKiK.

  14. Drukuj pytanie
  15. Rozwiń odpowiedź Departament Prawny

    Dyrektor
    Daniel Mańkowski

    Zastępca Dyrektora
    Monika Mika

    Zastępca Dyrektora
    Artur Rogowski

    Dane kontaktowe:
    tel. 22 55 60 163, 22 826 39 60
    faks 22 826 10 36
    [SCODE]ZHByQHVva2lrLmdvdi5wbA==[ECODE]

    Departament Prawny prowadzi obsługę prawną Urzędu, w szczególności opiniuje projekty decyzji i postanowień przygotowywanych przez departamenty merytoryczne. Ponadto, wspiera komórki organizacyjne Urzędu w wykonywaniu zastępstwa procesowego Prezesa Urzędu.


    Do zadań Departamentu Prawnego należy przygotowywanie projektów aktów prawnych z zakresu działania Prezesa Urzędu i opiniowanie projektów dokumentów rządowych opracowanych przez ministerstwa i inne urzędy. Departament Prawny przygotowuje również projekt statutu Urzędu i uczestniczy w przygotowaniu wewnętrznych aktów prawnych Urzędu.


    Departament Prawny rozpatruje skargi i wnioski dotyczące działalności Urzędu oraz skargi na działalność wojewódzkich inspektorów Inspekcji Handlowej dotyczące wykonywania zadań i kompetencji Inspekcji Handlowej. Do zakresu zadań Departamentu należy także rozpatrywanie wniosków o udostępnienie informacji publicznej i o ponowne wykorzystanie informacji sektora publicznego.

     

    Ponadto, Departament zajmuje się gromadzeniem orzecznictwa sądów krajowych w sprawach z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów oraz w innych sprawach związanych z zadaniami i kompetencjami Prezesa Urzędu i Inspekcji Handlowej.

  16. Drukuj pytanie
  17. Rozwiń odpowiedź Departament Przewagi Kontraktowej

    Dyrektor
    Paweł Kuźma

    Dane kontaktowe:
    tel. 22 55 60 510
    [SCODE]ZHBrQHVva2lrLmdvdi5wbA==[ECODE]

    Departament Przewagi Kontraktowej odpowiada za realizację zadań i kompetencji Prezesa Urzędu wynikających z przepisów ustawy z dnia 15 grudnia 2016 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi (Dz. U. z 2020 r. poz. 1213).

    Departament swoje działania realizuje przede wszystkim prowadząc postępowania wyjaśniające i administracyjne, w tym wydając decyzje, a także kierując do przedsiębiorców wystąpienia.

    Do zakresu jego działania należy również reprezentowanie Urzędu w pracach legislacyjnych dotyczących zagadnień związanych przewagą kontraktową oraz udział w pracach prowadzonych w tym zakresie na forum międzynarodowym.

  18. Drukuj pytanie
  19. Rozwiń odpowiedź Departament Analiz Rynku

    Dyrektor
    dr Wojciech Szymczak

    Zastępca Dyrektora
    Nikodem Szadkowski

    Zastępca Dyrektora
    Bartłomiej Dzik

    Dane kontaktowe:
    tel. 22 556 02 81, 22 826 39 62
    faks 22 826 13 53
    [SCODE]ZGFyQHVva2lrLmdvdi5wbA==[ECODE]

    Głównym zadaniem Departamentu jest analizowanie informacji o stanie konkurencji na poszczególnych rynkach krajowych. DAR prowadzi analizy sektorów, w których dochodzi do zakłóceń konkurencji będących przedmiotem prowadzonych postępowań, a także tych o wrażliwej strukturze najczęściej narażanych na naruszenia prawa antymonopolowego. W przypadku podejrzenia, że doszło do naruszenia prawa, DAR zawiadamia kierownictwo Urzędu o konieczności wszczęcia postępowania.

    W ostatnich latach przedmiotem szczególnego zainteresowania DAR były rynki m.in.: telefonii stacjonarnej i komórkowej, wyrobów farmaceutycznych, paliw oraz usług świadczonych przez przedstawicieli wolnych zawodów, a także rynek produktów i usług finansowych.

    Departament Analiz Rynku koordynuje działania analityczne prowadzone w innych jednostkach Urzędu, przygotowując plany badań, uczestnicząc w pracach nad kształtem rządowej polityki konkurencji.

    Monitoruje zmiany zachodzące we wspólnotowej polityce konkurencji, sporządza raporty z prowadzonych badań na potrzeby UOKiK, a wyniki analiz są wykorzystywane m.in. w publikacjach wydawanych przez Urząd.

    Ponadto, Departament tworzy i zarządza bazami danych na temat konkurencji w polskiej gospodarce, a także wspiera departamenty orzecznicze przy prowadzonych przez nie postępowaniach wykonując analizy ekonomiczne.

  20. Drukuj pytanie
  21. Rozwiń odpowiedź Departament Ochrony Konkurencji

    Dyrektor
    Anna Sekinda-Maicka

    Zastępca Dyrektora
    Marta Kruszka

    Dane kontaktowe:
    tel. 22 556 02 99, 22 826 91 06
    faks 22 826 30 51
    [SCODE]ZG9rQHVva2lrLmdvdi5wbA==[ECODE]

    Działania, które w imieniu Prezesa UOKiK podejmuje Departament Ochrony Konkurencji, mają na celu przeciwdziałanie porozumieniom antykonkurencyjnym oraz praktykom nadużywania dominującej pozycji rynkowej przez przedsiębiorców. DOK odpowiada za prowadzenie postępowań, a także przygotowuje decyzje i postanowienia w tym zakresie. Departament opracowuje stanowisko Prezesa Urzędu w związku z ewentualnymi odwołaniami, zażaleniami i kasacjami, jednocześnie kontroluje wykonanie wydanych decyzji i wyroków.

    Pracownicy DOK reprezentują Urząd w pracach legislacyjnych związanych z zagadnieniami polityki konkurencji, przygotowują projekty rządowych programów rozwoju konkurencji i okresowe sprawozdania z ich realizacji. DOK współpracuje z Departamentem Prawnym oraz z Departamentem Analiz Rynku.

    Po 1 maja 2004 r., kompetencje Departamentu Ochrony Konkurencji zostały poszerzone o współdziałanie z Komisją Europejską oraz organami ds. konkurencji funkcjonującymi w państwach członkowskich UE w ramach Europejskiej Sieci Konkurencji (European Competition Network). Współpraca ma na celu koordynację działań na szczeblu unijnym i wynika ze zmian przyznających organom krajowym kompetencje w stosowaniu unijnego prawa konkurencji (art. 101 i 102 Traktatu FUE).

  22. Drukuj pytanie
  23. Rozwiń odpowiedź Departament Kontroli Koncentracji

    Dyrektor
    Robert Kamiński

    Zastępca Dyrektora
    Marzena Błachnio

    Dane kontaktowe:
    tel. 22 556 01 22
    faks 22 827 97 23
    [SCODE]ZGtrQHVva2lrLmdvdi5wbA==[ECODE]

    Głównym zadaniem Departamentu jest monitorowanie poziomu koncentracji na poszczególnych rynkach krajowych oraz prowadzenie postępowań antymonopolowych. DKK przygotowuje i opiniuje również akty prawne, decyzje w sprawach koncentracji lub podziału przedsiębiorców oraz kar pieniężnych.

    Departament ściśle współpracuje z organami Unii Europejskiej i krajów członkowskich Unii w zakresie kontroli koncentracji.

  24. Drukuj pytanie
  25. Rozwiń odpowiedź Departament Przeciwdziałania Zmowom Przetargowym

    Dyrektor
    Adam Krukowski

    Dane kontaktowe:
    tel. 22 55 60 507
    [SCODE]ZHB6QHVva2lrLmdvdi5wbA==[ECODE]

    Departament Przeciwdziałania Zmowom Przetargowym (DPZ) realizuje zadania Prezesa UOKiK z zakresu ochrony konkurencji w obszarze zwalczania zmów przetargowych, stanowiących praktyki ograniczające konkurencję, polegające na uzgadnianiu przez uczestników przetargu warunków składanych ofert, w szczególności zakresu prac lub ceny. 

    DPZ rozpatruje zawiadomienia dotyczące stosowania praktyk ograniczających konkurencję, prowadzi postępowania wyjaśniające oraz antymonopolowe, sporządza w tym przedmiocie postanowienia i decyzje, jak również opracowuje stanowisko Prezesa UOKiK w postępowaniach odwoławczych, zażaleniowych i kasacyjnych oraz kontroluje wykonanie wydanych decyzji i wyroków.

    Pracownicy DPZ prowadzą monitoring i analizę przetargów publicznych, biorą udział w pracach legislacyjnych związanych z prawem konkurencji i prawem zamówień publicznych oraz opracowują rządowe programy rozwoju konkurencji, współpracując w tym zakresie z Departamentem Ochrony Konkurencji oraz Departamentem Prawnym.

  26. Drukuj pytanie
  27. Rozwiń odpowiedź Departament Monitorowania Pomocy Publicznej

    Dyrektor
    dr Piotr Pełka

    Zastępca Dyrektora
    Katarzyna Kukuć

    Zastępca Dyrektora
    Patrycja Sobczak

    Dane kontaktowe:
    tel. 22 55 60 856

    faks 22 32 32 500
    [SCODE]ZG1wQHVva2lrLmdvdi5wbA==[ECODE]

    Departament odpowiada za realizację zadań i kompetencji Prezesa UOKiK wynikających z przepisów ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 708 ze zm.).

    Departament Monitorowania Pomocy Publicznej dokonuje oceny zgodności z prawem unijnym projektów programów pomocowych oraz przypadków pomocy indywidualnej (udzielanej na podstawie decyzji albo umów), jak również wyraża stanowisko wobec obowiązku ich notyfikacji do Komisji Europejskiej.

    Departament dokonuje notyfikacji projektów pomocy publicznej do Komisji Europejskiej. W toku postępowania przed Komisją Europejską, Departament, przy współpracy innych organów i podmiotów, w tym beneficjentów pomocy, przekazuje w imieniu władz polskich informacje, dane oraz dokumenty, o które wnioskuje Komisja Europejska, a także odpowiada na przedstawiane przez nią pytania.

    Departament jest także odpowiedzialny za monitorowanie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom w Polsce. Przygotowuje coroczny raport na ten temat zawierający dane ilościowe i jakościowe oraz ogólną ocenę wpływu przyznanego wsparcia na stan konkurencji na rynku.

  28. Drukuj pytanie
  29. Rozwiń odpowiedź Departament Ochrony Zbiorowych Interesów Konsumentów

    Dyrektor
    Łukasz Wroński

    Zastępca Dyrektora
    Artur Zwaliński

    Zastępca Dyrektora
    Katarzyna Araczewska

    Dane kontaktowe:
    tel. 22 556 04 24
    faks 22 827 67 41
    [SCODE]ZG96aWtAdW9raWsuZ292LnBs[ECODE]

    Podstawowym zadaniem departamentu jest kształtowanie i realizowanie rządowej polityki konsumenckiej. Główne narzędzie stanowi prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Departament inicjuje ponadto prace legislacyjne nad tworzeniem i nowelizacją przepisów dotyczących konsumentów.

    Do kompetencji Departamentu  Ochrony Zbiorowych Interesów Konsumentów należy ponadto wytaczanie (w porozumieniu z Departamentem Prawnym) powództw o uznanie postanowień wzorców umownych za niedozwolone. DOZIK ponadto prowadzi rejestr klauzul.

    Departament  Ochrony Zbiorowych Interesów Konsumentów wspiera jednostki samorządu terytorialnego, krajowe organizacje społeczne i inne instytucje, do zadań których należy ochrona interesów konsumentów oraz inicjuje badania towarów i usług.

    Ponadto DOZIK współdziała aktywnie z KE oraz organami ochrony konsumentów w państwach członkowskich w ramach Europejskiej Sieci Ochrony Konsumentów (Consumer Protection Cooperation).

  30. Drukuj pytanie
  31. Rozwiń odpowiedź Departament Nadzoru Rynku

    Dyrektor
    Katarzyna Bednarz

    Zastępca Dyrektora
    Marcin Poturalski

    Dane kontaktowe:
    tel. 22 556 03 90, 22 826 14 35
    faks 22 827 03 04
    [SCODE]ZG5yQHVva2lrLmdvdi5wbA==[ECODE]

    Departament monitoruje poszczególne sektory w celu eliminowania z rynku produktów niebezpiecznych oraz wyrobów konsumenckich niespełniających zasadniczych wymagań.

    W zakresie ogólnego bezpieczeństwa produktów Departament Nadzoru Rynku zatwierdza plany kontroli i monitoruje ich przebieg oraz poddaje ocenie ich skuteczność. Do jego kompetencji należy prowadzenie postępowań administracyjnych wobec producentów i importerów. Departament ewidencjonuje również produkty niebezpieczne, a także zbiera na ich temat informacje, które przekazuje następnie właściwym organom. Gromadzi ponadto powiadomienia przekazywane przez producentów i dystrybutorów o wprowadzonych na rynek wyrobach niespełniających wymagań bezpieczeństwa.

    W imieniu Prezesa UOKiK Departament Nadzoru Rynku prowadzi postępowania administracyjne mające na celu ustalenie, czy wyroby oferowane konsumentom są zgodne z zasadniczymi wymaganiami określonymi w aktach prawnych wprowadzających do polskiego prawa tzw. dyrektywy nowego podejścia. Departament monitoruje również działanie systemu kontroli zgodności. W tym celu współpracuje z dziewięcioma organami wyspecjalizowanymi, opiniuje ich plany kontroli i przekazuje informacje o wprowadzanych do obrotu wyrobach niespełniających zasadniczych wymagań. Prowadzi również rejestr takich wyrobów.

  32. Drukuj pytanie
  33. Rozwiń odpowiedź Departament Inspekcji Handlowej

    Dyrektor
    Joanna Jankowska-Kuć

    Zastępca Dyrektora
    Anna Janiszewska

    Dane kontaktowe:
    tel. 22 55 60 176
    faks 22 826 91 31
    [SCODE]ZGloQHVva2lrLmdvdi5wbA==[ECODE]

    Departament Inspekcji Handlowej wykonuje zadania Prezesa UOKiK związane z planowaniem, koordynowaniem oraz analizą wyników kontroli prowadzonych przez Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej w zakresie artykułów  nieżywnościowych, paliw i usług.

    Opracowuje zasady i przygotowuje programy kontroli oraz sporządza raporty dotyczące ich wyników, w tym także na potrzeby Rady Ministrów oraz Komisji Europejskiej. Prowadzi bazę danych niezbędnych do podejmowania działań kontrolnych w zakresie jakości paliw ciekłych (wykaz przedsiębiorców, stacji paliw i hurtowni oraz laboratoriów posiadających certyfikaty akredytacyjne na prowadzenie badań paliwa).

    Departament opiniuje ponadto kierunki badań prowadzonych przez laboratoria oraz stosowane metody badawcze.

     

  34. Drukuj pytanie
  35. Rozwiń odpowiedź Departament Laboratoriów

    Dyrektor
    Ewa Mrówka

    Dane kontaktowe:
    tel. 22 55 60 825
    [SCODE]ZGxAdW9raWsuZ292LnBs[ECODE]

    Zadania Departamentu Laboratoriów obejmują głównie: przeprowadzanie badań laboratoryjnych próbek produktów, utrzymywanie systemów zarządzania laboratoriami oraz doskonalenie metod badań i wdrażanie nowych.

    Laboratoria wykonują badania: zabawek, artykułów dla dzieci, paliw, wyrobów włókienniczych i skórzanych, biżuterii oraz innych produktów niespożywczych. Współpracują z Inspekcją Handlową oraz instytucjami publicznymi.

    W skład departamentu wchodzą trzy laboratoria w: Bydgoszczy, Lublinie i Łodzi. Wszystkie posiadają akredytację Polskiego Centrum Akredytacji potwierdzającą spełnianie wymagań normy PN-EN ISO/IEC 17025.

     

    Laboratoria Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów:

    Laboratorium w Bydgoszczy
    Główne przedmioty badań: benzyna silnikowa, olej napędowy, biopaliwa (olej napędowy z FAME).

    Zakres akredytacji AB 773

    Certyfikat akredytacji AB 773

    Naczelnik: Anna Tacikiewicz
    ul. Kasztanowa 57
    85-605 Bydgoszcz
    tel. 52 322 01 79
    [SCODE]bGJnQHVva2lrLmdvdi5wbA==[ECODE]


    Laboratorium w Lublinie
    Główne przedmioty badań: zabawki i artykuły dla dzieci, hulajnogi sportowe.

    Zakres akredytacji AB 731

    Certyfikat akredytacji AB 731

    Naczelnik: Anna Kozak
    ul. Ceramiczna 8A
    20-150 Lublin
    tel. 81 747 20 21
    [SCODE]bGx1QHVva2lrLmdvdi5wbA==[ECODE]


    Laboratorium w Łodzi

    Główne przedmioty badań: wyroby włókiennicze, zabawki i artykuły dla dzieci, biżuteria, wyroby skórzane, wyroby z tworzyw sztucznych, baterie i akumulatory, płyny do spryskiwaczy i ich koncentraty, obuwie, opony, kosmetyki, detergenty i inne wyroby konsumenckie.

    Zakres akredytacji AB 403

    Certyfikat akredytacji AB 403

    Naczelnik: Anna Stokowska
    ul. M. Skłodowskiej-Curie 19/27, bud. B
    90-570 Łódź
    tel. 42 633 31 79, 42 633 85 61
    [SCODE]bGxvQHVva2lrLmdvdi5wbA==[ECODE]
     

  36. Drukuj pytanie
  37. Rozwiń odpowiedź Departament Postępowań w Sprawach Zatorów Płatniczych

    Zastępca Dyrektora
    Marlena Boba

    Dane kontaktowe:
    tel. 22 55 60 260
    [SCODE]emF0b3J5QHVva2lrLmdvdi5wbA==[ECODE]

    Podstawowym zadaniem departamentu jest ograniczanie zatorów płatniczych poprzez przeciwdziałanie nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych. Głównym narzędziem Departamentu jest prowadzenie w pierwszej instancji postępowań w sprawie nadmiernego opóźniania się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych.

    Kompetencje departamentu wynikają z przepisów ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych, które weszły w życie 1 stycznia 2020 r. Działania Prezesa Urzędu dotyczą transakcji handlowych zawartych od 1 stycznia 2020 r. oraz świadczeń pieniężnych wynikających z transakcji handlowych zawartych przed 1 stycznia 2020 r., o ile stały się one wymagalne po tym dniu.

  38. Drukuj pytanie
  39. Rozwiń odpowiedź Departament Wsparcia Postępowań w Sprawach Zatorów Płatniczych

    Dyrektor
    Artur Rogowski

    Dane kontaktowe:
    tel. 22 55 60 511
    [SCODE]ZHd6QHVva2lrLmdvdi5wbA==[ECODE]

    Zadaniem departamentu jest rozpatrywanie środków odwoławczych od decyzji i postanowień wydanych przez Prezesa Urzędu w sprawach nadmiernego opóźniania się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych oraz w sprawach kar pieniężnych w tym zakresie. Departament zapewnia zastępstwo procesowe przed sądami i innymi organami orzekającymi oraz przygotowuje rozwiązania legislacyjne w przedmiocie Ustawy z dnia 8 marca 2013 r.o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych, która stanowi źródło jego kompetencji. 

  40. Drukuj pytanie
  41. Rozwiń odpowiedź Departament Rozwoju Analiz

    Dyrektor
    Martyna Ostrowska

    Dane kontaktowe:
    tel. 22 55 60 440
    [SCODE]ZHJhQHVva2lrLmdvdi5wbA==[ECODE]

    Podstawowym zadaniem departamentu jest prowadzenie analizy prawdopodobieństwa nadmiernego opóźniania się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych przez podmioty. DRA współpracuje z Krajową Administracją Skarbową w zakresie informacji przekazywanych Prezesowi Urzędu.

    Ponadto, do kompetencji Departamentu Rozwoju Analiz należy wspieranie Departamentu Postępowań w Sprawach Zatorów Płatniczych poprzez zapewnienie obsługi informatycznej i narzędzi analitycznych w zakresie pozyskania, zabezpieczenia i analizy materiałów dowodowych uzyskanych w toku prowadzonych przez ten Departament postępowań.

  42. Drukuj pytanie
  43. Rozwiń odpowiedź Inspektor Ochrony Danych

    Inspektor Ochrony Danych
    Joanna Ossowska
    Dane kontaktowe:
    [SCODE]aW9kQHVva2lrLmdvdi5wbA==[ECODE]

Do góry