Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
UOKiK sprawdza lokaty strukturyzowane Idea Banku
< poprzedni | następny > 11.05.2017
- Czy Idea Bank ponosi odpowiedzialność za przekazywane klientom informacje?
- Wykaże to postępowanie wszczęte przeciwko bankowi przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
- Zarzuty dotyczą lokat strukturyzowanych.
Komentarz Sabiny Bojarczuk z Delegatury UOKiK w Katowicach
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w kwietniu 2017 r. wszczął postępowanie przeciwko Idea Bankowi. Wątpliwości wzbudzają rozpowszechniane informacje o warunkach lokat strukturyzowanych. Są to produkty finansowe, które łączą ochronę kapitału z inwestycjami. Mogą przynieść zysk, ale i stratę.
Urząd kwestionuje sposób informowania konsumentów o warunkach lokat strukturyzowanych Idea Banku, zgodnie z którymi:
- Bank może całkowicie wyłączyć swoją odpowiedzialność za udzielane informacje. To na konsumencie spoczywa obowiązek oceny ryzyka i zysków. Ponadto, klient musi samodzielnie zdobyć informacje o wysokości podatków, które będzie musiał zapłacić, gdy osiągnie zyski.
- Bank nie przedstawia jasnych informacji o umowie. Przed jej zawarciem konsument otrzymuje „Warunki Lokaty Strukturyzowanej” informujące m.in. o opłatach, terminach, nazwach funduszy, w które są inwestowane pieniądze. Pomimo że dokument został zredagowany tak, że sugerował, że podane w nim warunki umowy są wiążące, to ostatecznie mogą one być inne. Poza tym, bank eksponuje informacje o możliwym zysku, kosztem danych o ewentualnych stratach. Może to wprowadzać klientów w błąd.
Jeśli postawione zarzuty potwierdzą się, to prezes UOKiK może nakazać zaniechanie praktyki i usunięcie jej skutków oraz nałożyć karę pieniężną do wysokości 10 proc. obrotu osiągniętego w poprzednim roku.
Pomoc dla konsumentów: Rzecznik Finansowy: www.rf.gov.pl
Dodatkowe informacje dla mediów:
Biuro Prasowe UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 695 902 088
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL
Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, Idea Bank, postępowanie uokik, wszczęcie
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (222,5 KB, docx, 2017.05.11)
- Komentarz Sabiny Bojarczuk z Delegatury UOKiK w Katowicach (1,41 MB, mp3, 2017.05.11)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie