Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Zmowa rynkowa? Daj sygnał! - rusza kampania Prezesa UOKiK

< poprzedni | następny > 06.12.2021

Zmowa rynkowa? Daj sygnał! - rusza kampania Prezesa UOKiK
  • Dziś – z okazji Światowego Dnia Konkurencji - startuje kampania „Zmowa rynkowa? Daj sygnał!”, która ma zwiększyć świadomość na temat naruszeń prawa konkurencji i zachęcić pracowników firm do przeciwdziałania im.
  • Podejrzewasz, że twoja firma nielegalnie ustala ceny, ustawia przetargi czy podzieliła rynek z konkurencją? Masz na to dowody? Zawiadom UOKiK w ramach programu Sygnalista.
  • Czekamy na wasze pytania i zgłoszenia. Z Urzędem można się kontaktować na wiele sposobów: przez anonimową platformę, e-mail, ePuap, specjalnie uruchomioną infolinię oraz tradycyjną pocztą.

Pracujesz w kilkuosobowym dziale sprzedaży, wykonujesz polecenia kierownika, nie masz realnego wpływu na decyzje firmy, ale masz wrażenie, że łamie ona prawo antymonopolowe? Obserwujesz, że twoi szefowie ustalają ceny minimalne z konkurentami lub producentem albo firma obsługuje tylko klientów z określonego regionu, a pozostałych odsyła do innego dystrybutora? Masz dostęp do maili lub innych dowodów, które mogą to potwierdzać? Właśnie do takich osób adresowana jest najnowsza kampania społeczna Prezesa UOKiK promująca m.in. program Sygnalista.


Pobierz wypowiedź Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego

 

- Z okazji Światowego Dnia Konkurencji uruchamiamy w mediach społecznościowych kampanię „Zmowa rynkowa? Daj sygnał!” skierowaną głównie do byłych i obecnych pracowników dużych i średnich przedsiębiorstw m.in. z branży budowlanej, transportowej, motoryzacyjnej, IT. Chcemy im uświadomić, jakie praktyki, z którymi być może spotykają się w swojej pracy, są zakazane jako naruszające zasady uczciwej konkurencji. Celem kampanii jest także zachęcenie do informowania UOKiK o niedozwolonych porozumieniach. Można to zrobić anonimowo. Dzięki przekazanym sygnałom, które umożliwią wykrycie i położenie kresu zmowie na rynku, skorzystają uczciwi przedsiębiorcy, a także konsumenci, którzy zyskają swobodny dostęp do produktów i bez ograniczeń będą mogli wybrać najkorzystniejszą dla siebie ofertę – mówi Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Kampania „Zmowa rynkowa? Daj sygnał!” potrwa do 20 grudnia. Banery, grafiki i krótki spot o tym, w jaki sposób zawiadomić Prezesa UOKiK o zmowie rynkowej lub przetargowej albo nadużywaniu pozycji dominującej pojawią się m.in. na portalach branżowych, Facebooku i YouTubie.

 

Co to jest program Sygnalista?

Program Sygnalista, dzięki któremu Prezes UOKiK otrzymuje anonimowe sygnały dotyczące potencjalnych naruszeń prawa konkurencji, działa od kwietnia 2017 r. Na początku sygnaliści mogli nawiązać kontakt z Urzędem za pomocą skrzynki mailowej oraz infolinii. Od grudnia 2019 r. mogą wysyłać zgłoszenia za pomocą specjalnej platformy internetowej dostępnej pod adresem report.whistleb.com/pl/uokik. Ułatwia ona osobom, które zgłaszają antykonkurencyjne praktyki u swoich obecnych lub byłych pracodawców, uporządkowanie przekazywanych informacji i wskazuje, jakiego rodzaju dane są istotne z punktu widzenia Prezesa Urzędu. Do zgłoszenia można dołączyć dowody, np. maile czy notatkę ze spotkania.

- Szczególnie cenne są dla nas wszelkie informacje niedostępne publicznie, które mogą posiadać pracownicy lub byli pracownicy danego przedsiębiorstwa. Mogą to być firmowe informacje wewnętrzne o podjętych ustaleniach, dane z kalendarzy o odbytych spotkaniach, korespondencja i inne dokumenty zawierające informacje wskazujące na antykonkurencyjne uzgodnienia. Jednak już sama informacja o sposobie funkcjonowania kartelu czy wskazówki, gdzie i jakich dowodów naruszenia można szukać u danego przedsiębiorcy, jest bardzo wartościowa. Zawiadomienie można złożyć w pełni anonimowo. Pracownicy Urzędu również nie będą znali tożsamości sygnalisty – zapewnia Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Połączenie między Urzędem, aplikacją i sygnalistą jest szyfrowane i zabezpieczone hasłem. Metadane z dołączonych plików są automatycznie usuwane. Nie można zatem dojść do IP komputera osoby zgłaszającej.

Od początku działania programu Sygnalista do końca listopada 2021 r. do UOKiK wpłynęło 5875 zgłoszeń. W tym roku było ich 414. - Za każdy sygnał bardzo dziękujemy. Wszystkie starannie sprawdzamy, a jeśli stosowanie antykonkurencyjnych praktyk przez przedsiębiorcę się potwierdza, podejmujemy działania w ramach naszych kompetencji, w tym poprzez realizację kontroli czy przeszukań. Za zmowy rynkowe grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Jakie naruszenia można zgłaszać?

Zależy nam przede wszystkim na informacjach o nielegalnych zmowach – porozumieniach konkurentów, np. producenta z producentem, a także o porozumieniach pionowych, czyli np. między producentem i sprzedawcą. Można też informować Urząd o nadużywaniu pozycji dominującej.

Niedozwolone porozumienia mogą polegać na:

  • ustalaniu cen,
  • ustalaniu wielkości produkcji,
  • podziale rynku: np. terytorialnym, podmiotowym (wg określonych grup klientów) czy produktowym,
  • zmowach przetargowych.
 

 

Jak kontaktować się z UOKiK?

W sprawach ewentualnych naruszeń prawa konkurencji z Urzędem można się skontaktować na kilka sposobów. Dodatkowo na czas trwania kampanii „Zmowa rynkowa? Daj sygnał!”, uruchomiliśmy specjalną infolinię.

  1. Wypełnij anonimowo formularz online na platformie dla sygnalistów, zgłoś zmowę rynkową lub inną praktykę antykonkurencyjną, załącz dowody, jeśli jesteś w ich posiadaniu.
  2. Zadzwoń pod numer specjalnej infolinii 22 55 60 500. Działa ona od 6 do 20 grudnia 2021 r., w dni powszednie w godz. 9:00-18:00, a w weekendy w godz.9:00-15:00. Możesz poinformować o praktykach naruszających prawo konkurencji, dowiedzieć się więcej o programie Sygnalista, uzyskać pomoc w złożeniu zawiadomienia na platformie.
  3. Napisz do UOKiK, możesz to zrobić:
  • e-mailem: dok@uokik.gov.pl
  • tradycyjną pocztą na adres: Departament Ochrony Konkurencji UOKiK, pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
  • przez ePuap.

Jeśli jesteś osobą zarządzającą bezpośrednio zaangażowaną w nielegalne porozumienie, skorzystaj z programu łagodzenia kar i złóż wniosek leniency.

Więcej informacji o antykonkurencyjnych praktykach i programie Sygnalista znajdziesz na stronie: konkurencja.uokik.gov.pl

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 55 60 246
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL

Tagi: ochrona konkurencji, zmowa rynkowa, sygnalista, Światowy Dzień Konkurencji, kampania

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Stracisz dane, stracisz pieniądze! - moc edukacji
Stracisz dane, stracisz pieniądze! - moc edukacji

Cały czas zachęcamy do włączania się w akcję. Naszym obecnym partnerom – dziękujemy! ...>

#PrawaKonsumenta2023 - Prezes UOKiK mówi "sprawdzam"
#PrawaKonsumenta2023 - Prezes UOKiK mówi "sprawdzam"

Rzekome obniżki cen, fałszywe opinie konsumentów w sieci, źle oznaczone płatne reklamy w wynikach wyszukiwania? ...>

Klauzule podnoszące ceny - Prezes UOKiK sprawdza deweloperów
Klauzule podnoszące ceny - Prezes UOKiK sprawdza deweloperów

Czy we wzorcach umów deweloperskich pojawiają się klauzule waloryzujące ceny nieruchomości? ...>

Nieuczciwe praktyki w fotowoltaice - ponad 28 mln zł kary dla BO Energy
Nieuczciwe praktyki w fotowoltaice - ponad 28 mln zł kary dla BO Energy

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał decyzję, w której nałożył ponad 28 mln zł kary na spółkę BO Energy (wcześniej FG Energy). ...>

Oznaczanie reklam w internecie - popularne serwisy pod lupą Prezesa UOKiK
Oznaczanie reklam w internecie - popularne serwisy pod lupą Prezesa UOKiK

Czy treści reklamowe na internetowych serwisach opiniotwórczych i ich profilach w portalach społecznościowych są prawidłowo oznaczane? ...>

Zatory płatnicze - nowelizacja ustawy i najnowsze decyzje
Zatory płatnicze - nowelizacja ustawy i najnowsze decyzje

8 grudnia 2022 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych. ...>

Opłaty okołosprzedażowe - raport UOKiK
Opłaty okołosprzedażowe - raport UOKiK

Prezes UOKiK przeprowadził badanie rynku, w którym sprawdził opłaty pobierane przez sieci handlowe za usługi świadczone, np. logistyczne lub informatyczne, na rzecz dostawców produktów rolno-spożywczych. ...>

Filtr AR "OznaczamReklamy" pomoże wyróżnić treści
Filtr AR "OznaczamReklamy" pomoże wyróżnić treści

Po lekturze Rekomendacji Prezesa UOKiK wiesz już co oznaczać, jak i kiedy w kontekście treści reklamowych w mediach społecznościowych. ...>

 

  
  

Do góry