Goldberg & Sons Sp. z o.o. z siedzibą w Chorzowie
Numer: 9 (sygn. DOIK-610-4/17/PS)
Data wydania postanowienia: 22.06.2017 r.
Nazwa przedsiębiorcy: Goldberg & Sons Sp. z o.o. z siedzibą w Chorzowie (ul. Bolesława Chrobrego 13, 41-500 Chorzów)
Treść ostrzeżenia:
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów informuje, iż zachodzi szczególnie uzasadnione podejrzenie, że Goldberg & Sons Sp. z o.o. z siedzibą w Chorzowie, świadcząca usługi pośrednictwa ubezpieczeniowego, stosuje praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów, które mogą spowodować znaczne straty lub niekorzystne skutki dla szerokiego kręgu konsumentów. Ze zgromadzonych sygnałów wynika, że Spółka może współpracować z osobami wykonującymi czynności agencyjne, które w toku swojej działalności wprowadzają konsumentów w błąd co do warunków na jakich zawierane są oferowane przez nie umowy ubezpieczenia na życie z elementem kapitałowym.
Zgodnie z sygnałami pochodzącymi od konsumentów, osoby współpracujące ze Spółką umawiają się na spotkania z potencjalnymi klientami, w trakcie których sugerują zrezygnowanie z dotychczasowo posiadanych produktów ubezpieczeniowych, a następnie proponują zawarcie nowej umowy ubezpieczeniowej za pośrednictwem Spółki. Jednocześnie osoby te przekonują konsumentów, iż Spółka bądź też współpracujące z nią towarzystwa ubezpieczeniowe, pokryją koszty ewentualnych opłat związanych z rezygnacją przez konsumentów z dotychczasowo zawartych przez nich umów, które ulegną rozwiązaniu. Ponadto, osoby te nie informują konsumentów o tym, że rozwiązanie nowej umowy również może wiązać się z ewentualnymi kosztami.
W rzeczywistości, ewentualne opłaty związane z rezygnacją z dotychczasowo posiadanego ubezpieczenia, nie są pokrywane przez Spółkę bądź też podmioty z nią związane.
Ponadto, z niektórych otrzymanych przez Prezesa Urzędu skarg wynika, że osoby współpracujące ze Spółką mogą wprowadzać konsumentów w błąd co do wysokości składki ubezpieczeniowej związanej z zawieranymi umowami ubezpieczenia. W trakcie spotkań odbywających się w miejscach uzgodnionych telefonicznie, osoby te mogą sugerować, iż po zawarciu umowy konsument będzie zobowiązany do zapłaty niższej składki niż jest to w rzeczywistości. Wprowadzające w błąd praktyki dotyczą także informowania o możliwości rezygnacji z ubezpieczenia, okresu jego obowiązywania oraz innych, istotnych elementów umowy.
W konsekwencji braku sprawowania przez Spółkę należytego nadzoru nad współpracującymi z nią osobami może dochodzić do stosowania wobec konsumentów praktyk opisanych powyżej. Skutkiem ich stosowania jest skłanianie konsumentów do zawierania nowych umów ubezpieczenia z elementem kapitałowym na niekorzystnych dla nich warunkach, a także pomimo faktu, iż produkty ubezpieczeniowe, których dotyczą przedmiotowe umowy nie są dostosowane do potrzeb konsumentów.
Informacja o zakończeniu postępowania w sprawie stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów: postępowanie w toku.