Ikona BIP

PGT spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie

07.03.2016

Numer: 2

Data wydania postanowienia: 29.02.2016 r.

Nazwa przedsiębiorcy:

PGT spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie, KRS: 519174, NIP: 5272718493

Treść ostrzeżenia:   

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów informuje, że zachodzi szczególnie uzasadnione podejrzenie, że PGT S.A. z siedzibą w Warszawie, stosuje praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów, które mogą spowodować znaczne straty dla szerokiego kręgu konsumentów.

Spółka PGT oferuje usługi telekomunikacyjne pod marką „Telefonia Polska Razem”. Ze skarg, które wpłynęły do Urzędu wynika, że Przedsiębiorca wprowadza konsumentów w błąd co do swojej tożsamości i przedmiotu proponowanej umowy, a także nie wydaje konsumentom należnego im egzemplarza tego dokumentu.

Schemat działania spółki jest następujący. Przedsiębiorca przedstawia ofertę konsumentom telefonicznie lub w miejscu ich zamieszkania.

Przedstawiciele PGT S.A. twierdzą przy zawieraniu umowy, że reprezentują firmę, która dotychczas zapewniała konsumentom usługi telekomunikacyjne. Propozycja zaś dotyczy rzekomego przedłużenia umowy lub zmiany jej warunków.

Jeżeli oferta przedstawiana jest telefonicznie, następnym etapem jest wizyta „kuriera” w mieszkaniu konsumenta. „Kurierami” są przy tym zazwyczaj przedstawiciele PGT S.A., a nie pracownicy firm kurierskich, czy pocztowych. Ze skarg zgromadzonych w postępowaniu wynika, że „kurierzy” utwierdzają konsumentów w przekonaniu, że podpisują oni dokument związany ze świadczeniem usług telekomunikacyjnych przez dotychczasowego usługodawcę i nie zawierają umowy z innym podmiotem. Przekonanie to może być umacniane również przez graficzny układ umowy. Nazwa „PGT S.A.” jest podawana małym drukiem, a znacznie bardziej wyeksponowane są dane konsumenta oraz dotychczasowego usługodawcy.

Ze skarg konsumentów wynika także, że podczas wizyty w domu „kurierzy” wręczają konsumentom umowę do podpisu, jednak nie zostawiają im ani podpisanego egzemplarza, ani też potwierdzenia zawarcia umowy. W związku z tym, po wizycie „kuriera”, który zabrał ze sobą wszystkie dokumenty, konsumenci nie mają świadomości, z kim zawarli umowę, jaka jest jej treść, ani jakie niesie to za sobą konsekwencje.

Konsumenci orientują się, że zawarli umowę z nowym usługodawcą dopiero po otrzymaniu pierwszej faktury lub gdy skontaktuje się z nimi dotychczasowy usługodawca.

Konsumenci składają wówczas do PGT S.A. oświadczenie o odstąpieniu od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa. Niemniej, z uwagi na upływ 14-dniowego terminu, PGT S.A. traktuje je jako „jednostronne rozwiązanie umowy z winy konsumenta”, obciążając ich przy tym tzw. opłatą wyrównawczą tytułem rozliczenia ulgi przyznanej przy zawarciu umowy na czas określony. Wysokość takich opłat waha się od ok. 500 zł do 1500 zł.

Opisane powyżej działania PGT S.A. zagrażają interesom majątkowym szerokiego grona konsumentów. Wprowadzanie konsumentów w błąd co do tożsamości przedsiębiorcy przez twierdzenie, że jest on przedstawicielem dotychczasowego operatora powoduje, że konsumenci zawierają umowy, których by nie zawarli w przypadku posiadania pełnej i rzetelnej informacji na ten temat. Świadczy o tym chociażby fakt, że wielu z nich chce odstąpić od tak zawartej umowy, gdy tylko uświadomią sobie, że została ona zawarta z PGT S.A., a nie z dotychczasowym operatorem. Zorientowanie się, z kim zawarto umowę oraz co jest jej przedmiotem, jak i skorzystanie z prawa do odstąpienia od umowy mogą być istotnie utrudniane przez fakt, że przedstawiciele PGT S.A. nie realizują ustawowego obowiązku wydania konsumentowi dokumentu umowy.

W konsekwencji, PGT S.A. stawia konsumentów wobec alternatywy zapłaty opłaty wyrównawczej (w wysokości do 1500 zł) lub pozostania abonentem tego operatora telekomunikacyjnego, z którego usług nie zamierzali korzystać.

Informacja o zakończeniu postępowania w sprawie stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów: decyzja nr RPZ-10/2016 z dnia 20.12.2016 r.