Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

Uwaga! To jest strona archiwalna UOKiK. Aktualna strona znajduje się pod adresem: uokik.gov.pl

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

UOKiK issues decisions on consumer credit ads

< poprzedni | następny > 23.03.2016

UOKiK issues decisions on consumer credit ads

Advertisements for consumer credit should be clear, unambiguous and legible. UOKiK has determined that the TV spots of five financial institutions do not meet these requirements. Using font sizes too small to read and displaying information for too little time are among the practices the Office questioned.

Erroneous or incomplete information about an offer leads consumers to make unfavourable market decisions. Providing reliable information about financial services is particularly important because they are complex and the language used in the contracts is difficult to understand.

According to Polish law, when an advertisement for consumer credit contains information about its cost, it should also include the interest rate together with separate charges included in the total cost of the credit, the total amount of the credit, and the Annual Percentage Rate of Charge (APR). This information should be presented in an unambiguous, understandable and visible way. Doing so allows consumers to compare offers from different creditors, making it easier to make a conscious choice.

UOKiK has determined that five financial institutions’ TV advertisements failed to meet requirements layed down in the Consumer Credit Act. The institutions include Alior Bank, Bank BGZ BNP Paribas, Euro Bank, Credit Agricole Bank Polska, and Provident Polska.

UOKIK questioned 31 spots shown between March and September 2014, particularly concerning how the cost of the credit was presented. Important consumer information about interest rates, the total amount to be paid, and the APR were written in tiny font and shown for too short a time for consumers to be able to read it. For example, in a 30-second spot, information required by law was only displayed for 2 seconds.

According to the law, a consumer credit advertisement should provide consumers with the essential data they need to decide whether they are interested in the offer. It must not induce consumers to take additional steps, such as opening a web page or image capture using a special function on the TV.

UOKiK found that the five institutions violated collective consumer interests. It has required each of them to publish, at their own expense, a statement informing the public of the Authority’s decision and describing the illegal practice it engaged in: one in the form of a 15-second film to be broadcast once a day for three consecutive days on Polish public broadcasting television between the hours of 17 and 19.30, and another on their own websites for three months.

Additional information for the media:

Press Office, UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warsaw
Phone.: +48 22 827 28 92, +48 22 55 60 314, +48 22 55 60 430
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl

Twitter: @UOKiKgovPL

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki
PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki

Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i  Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.   ...>

Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK
Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>

Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące
Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące

Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego.   ...>

Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych
Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych.   ...>

Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+
Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>

Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK
Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK

Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty.   ...>

 

  
  

Do góry