Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

Uwaga! To jest strona archiwalna UOKiK. Aktualna strona znajduje się pod adresem: uokik.gov.pl

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Paying off a consumer credit ahead of schedule - ruling of the CJEU

< poprzedni | następny > 16.09.2019

Paying off a consumer credit ahead of schedule - ruling of the CJEU
  • The CJEU has given a ruling of great importance to individuals who incurred consumer credits.
  • The EU Court of Justice ruled that if one pays back their consumer credit ahead of schedule, the bank must give us all its costs proportionately reduced.
  • According to today’s ruling, creditors must settle commissions, front-end fees and insurance.
  • The President of UOKiK and the Financial Ombudsman expressed such an opinion already in 2015.

Anyone who incurred a consumer credit may pay it back earlier. In such a situation, the creditor should reduce all credit costs (i.e. fees, commissions, insurance costs) and reimburse the consumer. The reimbursement should be proportional, i.e. it should cover the period from the date of actual credit repayment to the date of final repayment specified in the credit agreement. It cannot depend on when the creditor actually incurred these costs.

UOKiK’s experience shows that some financial institutions do not settle accounts with consumers. Interest for the time the credit is no longer used is remitted, but some fees, such as administrative fees, commissions or insurance premiums, are not. This is a violation of the law. I am glad that the Court of Justice of the EU shared our view, says Marek Niechciał, President of the Office of Competition and Consumer Protection.

UOKiK analyses how financial institutions settle accounts with consumers who paid off their credits ahead of schedule. The President of the Office levelled charges against 21 companies from the non-banking sector that do not settle accounts with their clients. In addition, eight explanatory proceedings have been initiated. Other cases will be handled on a current basis.

I am calling for creditors to respect the CJEU’s ruling. It provides clear information to financial institutions and banks on how to interpret this provision. It is also a good reason for them to normalize the market situation and conclude settlements with customers. Thus, the UOKiK’s intervention can be avoided, and I would like to remind you that the maximum fine for violating the Consumer Credit Act may amount up to 10% of an enterprise’s turnover, says President Niechciał.

The Office together with the Financial Ombudsman already in 2015 worked out a common position on paying back consumer credits ahead of schedule. Their opinion on this matter can be downloaded from the UOKiK’s website.

Any consumer who paid his/her credit back but was not reimbursed by the creditor for fees, commissions etc. should file a complaint, citing the CJEU’s ruling. If the complaint is rejected, the Financial Ombudsman will help. The consumer may also take his/her case to court.

Ruling

Ruling of the CJEU cleared up doubts presented in the reference for a preliminary ruling of the Lublin-Wschód District Court. The ruling shows national courts how to interpret provisions regarding creditor’s obligation to reimburse part of total credit costs if the credit is paid back earlier and how to rule on consumers’ claims.

Case reference number in the CJEU: C-383/18 (Lexitor).

Consumer service:
Phone: 801 440 220 or 22 290 89 16 – consumer helpline
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
Consumers Ombudsmen – in your town or district
Regional Consumer Centres: 22 299 60 90 - Dlakonsumenta.pl Financial Ombudsman - following complaint rejection - www.rf.gov.pl

Additional information for the media:
The UOKiK’s Press Office
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warsaw
Phone: 22 55 60 246
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL

 

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki
PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki

Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i  Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.   ...>

Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK
Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>

Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące
Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące

Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego.   ...>

Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych
Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych.   ...>

Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+
Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>

Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK
Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK

Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty.   ...>

 

  
  

Do góry